Een goede inkoop is het halve werk

Een goede inkoop is het halve werk

november 19, 2020 0 Door Bart Jans

Iedereen weet hoe je moet inkopen. We doen het vaak en denken er vaak ook niet bij na. Het is zo vanzelfsprekend om het te doen, dat we het bijna niet door hebben als we het doen. Daarmee doen we het onbewust onbekwaam en je zou ook kunnen zeggen als een kip zonder kop. Dat blijkt wel uit het feit dat we vooraf vaak blij zijn met de deal en achteraf nog al eens spijt hebben. Ik kan er niks aan doen, maar dat lijkt op weelde, op dat het niet belangrijk is en dat het er niet toe doet. Dat klopt want als je genoeg heb, kijk je er niet naar om. Dan hoef je niet op de dingen te letten, want het maakt eigenlijk allemaal niks uit. Inkoop is daarmee voor velen ook niet iets om rekening mee te houden.  

Dan heb je de beheersituatie

Achteraf is het mooi wonen, is een gevleugelde uitspraak van een beroemde komiek. Die wilde hiermee uitdrukken dat achteraf praten makkelijk is en meer wetenschap hebt dan vooraf bij de inkoop. Dat brengt mij op de belangrijkheid van contractmanagement. Binnen dit vak wordt je ook geconfronteerd met zaken die te maken hebben met achteraf. Namelijk in de beheersituatie gaat het om het echie en dan komt het er op aan. Dan weet je wat de consequenties zijn en weet je wat je te doen staat. In de praktijk kun je dat leren door een Contractmanagement training te volgen, waarmee je leert wat je vooraf beter kunt doen, om achteraf niet in de problemen te komen. In feite begint dit verhaal bij de inkoop en daarom is een goede inkoop het halve werk.

En hoe brie je het dan recht

Wij  komen maar al te vaak tegen dat we achteraf een zaak moeten repareren en dat dat moeilijker gaat dan gewoon vooraf op de details letten. Dat is niet leuk, maar wat we in de praktijk wel heel veel tegenkomen. Mensen die vooraf geen zin hebben om over de toekomst na te denken en achteraf vooral goed weten hoe het had gemoeten. Daar ben ik wel een beetje klaar mee, want het leidt tot niks en je bereikt er ook nog niks mee. Waarom zien we dat niet en waarom gaan we dat niet leren en verbeteren.