
Hoe kun je jouw bedrijf laten groeien?
Ieder persoon met een passie voor ondernemen droomt ervan om op een gegeven moment zijn of haar eigen bedrijf op te starten. Zodra de opstartkosten terug verdiend zijn, kun je na gaan denken over het nemen van de next-step en nadenken over de groei van je organisatie. Hierbij geven we je enkele tips om je onderneming te laten groeien.
Ambitie om te groeien
Iedere ondernemer heeft de ambitie om te groeien en om van zijn of haar organisatie een succes te maken. Je kunt groeien in aantal afnemers of in aantal opdrachten of orders. Bij de groei van een onderneming horen vaak ook de groei in omzet en groei in personeel.
Je bedrijf groeit natuurlijk niet zomaar, hiervoor moet je hard werken. Meer omzet en nieuwe klanten komen niet zomaar aanwaaien.
Investeren is noodzakelijk
Om je bedrijf te laten groeien moet er vrijwel altijd een investering gedaan worden. Hier komen dan vaak ook risico’s bij kijken, aangezien je niet weet of je jouw investering terug verdient. Ook wanneer je op factuurbasis werkt, dan investeer je als het ware in jouw afnemer. Ook daarbij is de vraag of ze jouw factuur wel gaan betalen. Om dit risico te dekken kun je een kredietverzekering afsluiten. Op deze manieren kom je niet in moeilijkheden zodra jouw klant de factuur niet kan betalen, doordat deze bijvoorbeeld failliet is of gaat. Een kredietverzekering voorkomt dat je een streep kunt zetten onder jouw groeiplannen en je kunt hiermee veel problemen voorkomen.
Houd je personeel tevreden
Wanneer je als ondernemer wilt groeien, dan is het ook belangrijk dat je personeel achter je staat en gemotiveerd is om samen met jou te groeien. Het is namelijk het fundament van je organisatie. Door je personeel tevreden te houden, kun je organisatiegroei realiseren.
Doelstellingen en KPI’s
Bedenk wat voor groei je wilt maken met je organisatie en koppel hier doelstellingen en KPI’s aan. Het opstellen van KPI’s maakt het makkelijker om tussentijds te monitoren of je op de goede weg zit. Door de ontwikkelingen en groeistrategie meetbaar te maken, kun je achteraf bekijken of dit ook behaald is.